Nyt ollaan jo vähän varmemmilla viikoilla, joskin lapsen ennenaikainen syntymä tässä vaiheessa olisikin todella järkytys. Viime yönä rupesin miettimään mitä kaikkea tarvitaankaan ennen kuin lapsi tulee kotiin. On oikeasti tosi paljon asioita, joita en ole vielä ehtinyt miettiä läpi, koska olen elänyt jossain ihme kuplassa tämän raskauden suhteen. Olen ajatellut vaan, että ei tässä mitään kiirettä ole, enkä stressannut ollenkaan sitä, että pärjätäänkö me. Olen ollut erittäin varma siitä, että pärjätään hyvin. Ja sitä mieltä olen edelleenkin, mutta yhtäkkiä tajusin, että täytyyhän meidän valmistautua jollain lailla lapseen, vaikkei mitään stressiä olekaan ollut selviämisestä. Siis konkreettisia asioita tuntuu olevan paljon. Nyt ensimmäisenä vastassa on Kelan lappujen täyttäminen. Tai olen jo täyttänyt ne, mutta koska tuloni ovat nousseet edellisvuodesta aika paljon (olin osan vuodesta silloin työttömänä), niin tietenkin tahdon päivärahojen laskettavan viimeisten 6 kuukauden tuloista. Mutta kun en vielä tiedä mitkä ne tulevat olemaan, koska minulle on luvattu vielä palkankorotus ennen äitiyslomaa, niin enhän minä nyt tahdo ruveta paasaamaan pomolleni, että anna palkkatodistus. Tahdon hoitaa palkkaneuvottelut järkevästi, että on hyvä syy palata töihin sitten reilun vuoden päästä. Olen ajatellut alustavasti (ja tiedän, mieli voi muuttua, ja sen hyväksyn) palata töihin, kun lapsi on vuoden ikäinen. Toki voi olla, että tehdään niin, että minä palaan jo vanhempainvapaan jälkeen töihin, ja mies ottaa hoitovapaata muutaman kuukauden, jotta lapsi olisi tarpeeksi iso menemään hoitoon, ilman meidän huonoa omaatuntoa. Sitä mietitään sitten ensi vuoden lopulla.

Sitten on kysymys tavaroista. Mitä kaikkea pitäisi hankkia kotiin, ennen kuin lapsi syntyy? Onhan noita listoja, mutta ne tuntuvat niin etäisiltä, kun lapsi on toivon mukaan mahassa vielä toistakymmentä viikkoa. Laskettuun aikaan on kolmisen kuukautta, vähän päälle. Mutta alan olla jo sen kokoinen, että en tule jaksamaan kovinkaan kauan shoppailla kauheasti rompetta. On nyt jo liikaa supistuksia kun lähden shoppailemaan. Ehkä lapsi tuleekin useita viikkoja etuajassa? Miten paljon siihen pitäisi varautua? Huhhuh..

Sisko tekee minulle oman äitiyspakkauksen, koska muuten saataisiin tuplat samoista vaatteista. Hän sai poikansa syyskuussa. Turha minun on tilata äitiyspakkausta, kun kerran saan kaikki vaatteet siskonpojalta valmiiksi "sisäänajettuina" vielä. Annoin hänelle 50 euroa, että voi käydä ostamassa ne puuttuvat osat äitiyspakkauksesta. On varmaan itsekin tyytyväinen, että pääsee eroon joistakin pieneksi jääneistä vaatteista. Ja minä olen tyytyväinen, kun ei tilata tuplia kappaleita sellaisista vaatteista, jotka kuitenkin menevät nopeasti pieniksi, eikä kukaan koskaan niitä käytä loppuun.

Pinnasänky saadaan miehen äidiltä. Se on antiikkinen, joten pitää tarkistaa pinnojen välit. Tehdään tarvittavat muutokset sitten jollain vuorauskankaalla, jos on tarpeen. Äitini mukaan lapsi voi nukkua ensimmäiset kuukaudet äitiyspakkauksen kopassa, joten mitään toista sänkyä ennen pinnasänkyä ei siis ilmeisesti tarvita. Olisi ihan mukava saada keinuva kehto sängyn viereen. Pitää katsella kierrätyskeskuksista, tai kysellä sukulaisilta..

Hoitopöytä aiotaan ostaa ikeasta. Siellä on yksi sellainen, josta sekä minä että mieheni tykätään. Oltiin jo ostamassa sitä muutama viikko sitten, mutta silloin oli jokin osa siitä loppu, joten jätettiin vielä hankkimatta. Ei asuta ihan lähellä Ikeaa, joten vaatii uuden reissun sitten jossain vaiheessa, jos ei löydetä jotain kivaa edullista muualta. Tahdon sellaisen hoitopöydän, että sille on iloa myös myöhemmin. Tuosta on varmasti.

Kantoreppukin on jo periaatteessa hankittu. Ystäväni pakotti minut ostamaan sellaisen jo 14:n viikon kohdalla, kun kirpparilta löytyi. Kuulemma hyvä merkki - BabyBjörn. Annoin sen siskolleni, joka käyttää sitä aika paljon. On luvannut antaa takaisin jos ja kun meillä on sille tarvetta.

Onhan meillä oikeasti jo luvassa jotain, mutta puuttuukin paljon. Kärryt? Serkun vaimo on luvannut lainaksi meille, mutta mietityttää, josko pitäisi hankkia kuitenkin omat.. Autoistuin - minkälainen olisi hyvä? Ostetaanko käytetty, uusi, vai lainataanko sekin serkun vaimolta? Mitä muuta? Vaipanvaihtoalusta, lakanat, tyynyt, vaipat jne. Hohhoijaa. Pakko tässä jossain vaiheessa on varmaan tehdä lista ja ruveta toimeen. Mutta ei ihan vielä. Odotellaan vielä viikolle 30. En tahdo uhmata kohtaloa..