Neuvolassa todettiin se, jonka itse olinkin jo todennut, eli olen lihonut enemmän kuin sallitut 500 grammaa viikossa. Ok, oltiin etelässä ja syötiin hyvin, mutta liikuin myös huomattavasti enemmän kuin normaalisti. Enkä oikeasti ylensyönyt kertaakaan, vaan söin vain hyvin. Ja muutenkin olen syönyt terveellisesti ja sellaista ruokaa, että ottaa pattiin, että paino vaan lisääntyy ja lisääntyy liikaa.

Taipumukset ovat sellaiset mulla, etten voi niille mitään. Mutta aion taistella. Jätän tästä päivästä lähtien kaiken turhan pois. Ja keskityn nyt syömään entistäkin terveellisemmin ja koetan liikkua mahdollisimman paljon. Liikkumisesta minä olen aika paljon luopunut. Siis lenkillä käymisestä ja sen sellaisesta. Liikun toki edelleen aika paljon, mutta enemmänkin hyötyliikuntaa, joka tulee työmatkoista ja rappujen ravaamisesta. Ja pakkaamisesta. Se on yllättävän raskasta, kun on raskaana. Mutta laatikko kerrallaan..

Kurkku tuntuu karhealta ja nenu on ollut tukossa öisin. Epäilen, että nyt iskee flunssa. Toivon kuitenkin, ettei ihan vielä iskisi. Vielä olisi pari viikkoa sitkuteltava kaiken maailman kissanristiäisten kanssa. Sen jälkeen voinkin ottaa iisisti ja vaikkapa sairaslomaa, jos on tarvis.

Neuvolassa meni muuten hyvin. Hemoglobiini on laskenut 140:stä 120:een, jota epäilinkin, koska olen ollut erityisen kiinnostunut jäiden pureskelusta, mikä on minulla varma merkki anemiasta. Mutta aion ostaa jotain litkua, joka ehkä auttaa asiaan. En pysty syömään niitä pillereitä tarpeeksi, joten aloitan jo tässä vaiheessa, vaikkei hB vielä olekaan hälyyttävän alhaalla. Mutta pudotusta 20 reilussa kolmessa viikossa on paljon.

Sydänäänet kuultiin, ja mahamittakin otettiin. Nyt oltiin päästy mukavasti normaalikäydän tuntumaan, vaikka viimeksi vielä oltiin vähän yläpuolella. Onneksi, en tahtoisi kauhean isoa vauvaa ensisynnyttäjänä pukata ulos. En vielä ole synnytystä tajunnut pelätä tämän raskauden aikana, vaikkakin aiemmin olen ollut kauhusta kankeana siitä. Hormoonit varmaan hoitavat sen osuuden, ja sitten kun on todella raskaana, niin haluaa varmaankin jo mistä hinnasta tahansa eroon siitä pallosta, ja saada se vauva jo omaan syliinsä.